The Writer

Photobucket
- Eli @ Niri -
- Malaysian -
- Civil Engineering's Student -
- Freely to leave a comment or shout below :) -

January 28, 2013

Pencerahan Tentang Pernikahanku...

Bismillahirahmanirahim. Beberapa orang hamba Allah telah menegur aku tentang video pernikahan aku. Menghela nafas yang panjang.

"Wah meriah nyeee. Kata buat kecil-kecilan je"
"Eh siap ada pelamin, khemah dan blah, blah, blah. Dah macam kenduri kahwin je"
"Aik ni kira dah kahwin terus ni. Sampai hati tak jemput"

Daaaan seribu satu macam dialog yang aku terima lagi. Sebelum ni aku mengambil keputusan untuk senyapkan sahaja perkara ni, tetapi kini aku terasa semua ni makin melampau. Kenapa aku berkata begitu..? Jika dahulu aku dituduh kahwin cowboy atau dengan erti kata lain aku kahwin sebab kena tangkap khalwat la apa la. Betul kata suamiku, orang tak akan pernah puas dengan apa yang ada. Ada je yang nak dikatakan. Jealous mungkin..? Bersyukur la dengan apa yang kamu semua ada. Beruntung sangat dah tu Allah masih beri peluang untuk beribadah kepadaNya, tahu tak =)

Berbalik kepada al-kisah pernikahan aku, disini aku perjelaskan bagi sesiapa yang mohon pencerahan tetang tersebut;

 1) Bukan kah sabda Rasulullah SAW, wajib menghebahkan perkahwinan..? Rujuk hadis riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair R.A.

2) Majlis dilangsungkan bersama-sama dengan kenduri kesyukuran setelah 10 tahun tinggal dirumah yang didiami sekarang ini. Alhamdulillah, berpeluang berkongsi rezeki dengan jiran tetangga.

3) Bercakap tentang pelamin, itu permintaan mama ku tetapi telah diteliti untuk memastikan tidak ada tepung tawar, majlis berinai dan sewaktu dengannya. Hanya untuk bergambar dijadikan kenangan pada hari pernikahan tu sendiri. Selagi tak melanggar hukum syarak, tak apa kan memenuhi permintaan kedua ibu bapa kita. 

4) Buat pengetahuan, kami tidak pernah ditunangkan secara langsung apatah lagi mengadakan majlis seperti trend sekarang. Hanya sekadar keluarga suamiku datang merisik dua bulan sebelum kami bernikah. Jadi tak salahkan kami melangsungkan majlis pernikahan yang halal dan barakah sebegitu..? =)

5) Aku adalah anak tunggal DAN perempuan. What did you expect me to say for more..?

Kesimpulannya itulah sekecil-kecil majlis yang kami mampu langsungkan. Aku menghormati kehendak ayah dan mama aku untuk melihat aku dinikahkan dengan majlis yang sesempurna itu.

Kepada sesiapa yang terasa, terguris, terluka dan seangkatan dengannya yang melibatkan hati dan perasaan, ampun maaf dipinta. Insya Allah, walimah/majlis resepsi akan diadakan jika ada rezeki dariNya. Anda semua dijemput hadir ketika itu. Doakan yang terbaik untuk kami ^_^

Wassalam.




No comments: